Oefentherapie bij artrose in de knie- en heupgewrichten

In Nederland hebben ongeveer 900.000 mensen last van knie- en heupartrose. Dit geeft vaak vervelende klachten, zoals pijn en stijfheid in de ochtend en tijdens het starten van bewegingen. Knie- of heupklachten als gevolg van artrose zijn vaak goed te verminderen.

Als u probeert zo min mogelijk ongemak te ervaren van uw stijve en pijnlijke gewrichten kan het gebeuren dat u ze steeds minder gaat belasten. Dit zorgt ervoor dat uw spieren verzwakken, uw conditie vermindert en u daardoor steeds minder kan doen. Vervolgens worden ook de gewrichten stijver en gaan de activiteiten die eerst nog wel makkelijk gingen steeds moeilijker.

Bewegen en sporten is heel gezond. Maar soms lukt het niet om met de klachten van artrose even fanatiek te bewegen als u gewend was. Ervaart u na een bepaalde belasting zoals een intensieve oefening of langdurige arbeid veel pijn, ook de dag erna nog? Dan is het wellicht niet slim deze activiteiten te vaak te herhalen. Een keertje overbelasten is niet zo erg, maar als u dat meerdere keren per week doet zorgt dat natuurlijk voor extra ongemak en aanhoudende klachten.

Bij de behandeling van artrose in de knie- en heupgewrichten kan de fysiotherapeut een belangrijke rol spelen. De slijtage van de gewrichten kan hij niet terugdraaien. Hij kan u wel leren om op een verantwoorde manier te bewegen én een juiste lichaamshouding aan te nemen. Daardoor worden uw spieren sterker en het aangetaste gewricht wordt ontlast. Zo helpt de fysiotherapeut om mogelijk de pijn te verminderen en de beweeglijkheid te verbeteren. Na een tijdje kunt u zelfstandig aan de slag. Het is noodzakelijk om te blijven bewegen en oefenen, ook na de fysiotherapie.

Vergoedingen
Oefentherapie bij artrose van knie en heup is bewezen effectief. Daarom adviseerde het Zorginstituut eerder al om deze behandeling in het basispakket op te nemen. De vergoeding geldt voor maximaal twaalf behandelingen per periode van twaalf maanden. In de praktijk is gebleken dat wekelijks een behandeling gedurende acht tot twaalf weken gemiddeld voldoende is om een patiënt de oefentherapie aan te leren. Daarna kan de patiënt dit zelf voortzetten.

De behandelingen die vergoed worden uit de basisverzekering, vallen onder het eigen risico. U krijgt hiervan een nota van uw verzekeraar, tenzij u het eigen risico al betaald hebt voor het desbetreffende jaar.
Heeft u een aanvullende verzekering voor fysiotherapie? Dan kunt u eventueel na de eerste 12 behandelingen ook nog gebruik maken van een vergoeding uit uw aanvullende verzekering.

Wilt u een afspraak maken of wilt u meer informatie?
Neem dan contact op met Fysiotherapie Menterwolde.
Telefoon: 0598-453535 of mail: info@fysiotherapiementerwolde.nl